About Us



About Shanghati Literary Society

Shanghati Literary Society is a renowned name amongst Bengali and the non-Bengali communities around the world. It was established in 1989 by a small group of poets based in London. The aim and objectives were to enhance and promote the Bengali literature amongst the community. Shanghati has reached its 25th anniversary of establishment and we had celebrated the Silver Jubilee festival on 1 August 2015.

Over the years Shanghati has worked closely with the diverse communities in East London, organizing various cultural activities as well as publishing bi-lingual monthly literary magazines & other publications which include a series of short stories, and event souvenirs. Our regular activities include Bengali Poetry Festivals, Cultural activities, Poetry workshops, Seminars, Drama workshops. These are aimed at every one from all age groups. We also deliver Poetry recital workshops which are specifically aimed at young British Bengalis. Shanghati is actively playing a leading part in the challenging role of bringing Bengali literature into a common platform within the community living in the UK and across Europe.

To find out more information about Shanghati Literary Society please visit the organisation blog.


সংহতি সাহিত্য সংগঠনের ইতিহাস

সংহতির প্রতিষ্ঠার আজ ২৮ বছর, লন্ডনে বসবাসরত কিছু সংখ্যক তরুণ কবিদের সমন্বয়ে ১৯৮৯ সালের ফেব্রুয়ারী মাসে প্রতিষ্ঠিত।  আজ বিশ্বব্যাপী বাঙালি ও অবাঙালি কমিউনিটিতে সংহতি সাহিত্য সংগঠন একটি সুপরিচিত নাম ।

সংহতি দীর্ঘদিন ধরে পূর্ব লন্ডনের নানা কমিউনিটির সাথে ঘনিষ্ঠভাবে কাজ করে আসছে। এরমধ্যে রয়েছে বিভিন্ন সাহিত্য ও সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠানের আয়োজন করা, দ্বিভাষী মাসিক সাহিত্য পত্রিকা প্রকাশনা থেকে শুরু করে গল্প, কবিতা ও বিভিন্ন উৎসবকে কেন্দ্র করে স্মরণীকা ও বিলেতের লেখক পরিচিতি সহ নানা প্রকাশনার উদ্যোগ গ্রহণ করে আসেছে। সংহতির নিয়মিত কার্যক্রমের মধ্যে রয়েছে বাংলা কবিতা উৎসব, বাংলা সাহিত্য ও কবিতায় অবদান রাখার জন্য সম্মাননা প্রদান, বইমেলা, সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠানাদি, গান ও কবিতার কর্মশালা, সেমিনার এবং নাট্য কর্মশালা। এগুলো সকল বয়সী সবার জন্য উন্মুক্ত। যুক্তরাজ্য যথা ইউরোপে বসবাসরত কমিউনিটির জন্য প্রতিনিধিত্বকারী একটি সাহিত্য ও সাংস্কৃতিক সংগঠন হিসাবে বাংলা সাহিত্য-সাংস্কৃতিক আন্দোলনে  সংহতি সক্রিয়ভাবে নেতৃত্বদানে অগ্রণী ভূমিকা পালন করছে। সংহতি এই পর্যন্ত বিলেতের বাহিরে বাংলাদেশ, কলকাতা, আমেরিকা, আরব আমিরাত, ইউরোপের ইতালি সহ বেশ কিছু দেশে তার শাখা প্রতিষ্ঠিত হয়েছে এবং ক্রমান্নয়ে সংহতির শাখা পৃথিবীর সর্বস্থানে বসবাসরত বাংলাভাষীদের কাছে পৌছে যাবে তার প্রতিষ্টার চুড়ান্ত যোগ। সংহতি অবশ্যই তার কর্মে বিশ্বাসী।